fredag, januar 05, 2007

Nyttår, skolestart og gjennforening

Endelig! Hp pavillion og jeg er gjennforent! 19. november 2006 tok Hp kvelden. Jeg er av den bittelitt treige typen, og det skulle ta litt lenger tid enn jeg hadde tenkt før jeg fikk tatt med Hp til pcdoktoren. Men denne uka tok jeg endelig turen dit, og Hp ble innlagt. I går ringte en pcdoktor som desverre måtte meddele at livet ikke stod til å redde. Hvis jeg ville, kunne doktoren foreta en harddisktransplantasjon, og Hp ville bli som ny. Det var jo fint... men tapet ble likevel stort. Alle bilder, all musikk, og noen få viktige worddokument er borte. Og urutinert som jeg er har jeg selvfølgelig ikke tatt noen sikkerhetskopi av bildene mine. Bilder er gode minner fra livets små og store hendelser, og det er veldig trist å miste dem. Nå har jeg lært, og heretter skal alle bilder lagres flere steder.

Skolestarten 3. januar kom litt brått på. Det er hyggelig å se igjen trivelige sykepleierstudenter, men du og du, så vondt det er å stå opp så tidlig og komme seg til skolen til kl 0815!! Huffameg. Heldigvis har vi et spennende fag nå. Etikk og moral er motivasjon nok til å komme seg opp kl halv sju om morgenen. Vi jobber i grupper, og oppgaven vår er å belyse en artikkel, om stamcelleforskning, med en eller flere etiske teorier. Innmari spennende tema som det er vanskelig å ta standpunkt til. Det er sånn at man i dag forsker på befruktede egg, for å finne stamceller som kan kurrere forskjellige sykdommer som alzimer, parkinson osv. Det er jo bra at man kan finne måter å kurrere disse sykdommene på, men er det riktig å forske på befruktede egg? Når kan man kalle et liv et liv? Oppstår det liv med det samme et egg blir befruktet? Jeg tror jeg mener det.. at det oppstår liv med det samme et egg blir befruktet. Og da mener jeg også at det er galt å forske på dem... tror jeg. Sannelig vanskelig å ta et standpunkt ja.


Ønsker dere en god helg!
Hilsen Ellen, sitter og grunner på livets filosofiske spørsmål

Ingen kommentarer: