søndag, februar 18, 2007

Mestersoser




Jeg er en mester på å finne på ting å gjøre når jeg egentlig skulle gjort noe annet. Altså å sose. I dag har jeg absolutt ingen planer, ikke annet enn å skrive oppgaver. Det mangler ikke akkurat på oppgaver jeg må skrive før påske. Men vips! så kommer jeg på at jeg har en bok i bokhylla jeg ikke har lest: "1001 tips og råd til hus og hjem". Så isteden for å sitte flere timer og lese og skrive om sykepleiefaglige emner, så bruker jeg tiden på en bok skrevet av Marianne Berge-Hansen. Hun har skrvet en bok om kjerringråd. Og jeg har lært mye nyttig:

  • Sjokoladeflekker fjerner man av alle ting med melk. Legg plagget i bløt i helmelk i 15 minutter. Min kommentar: obs obs, sur melk lukter vondt.
  • Spinatflekker gnis inn med en rå potetskive og vaskes vekk med såpevann. Kommentar: har aldri spist spinat
  • Tyggis i håret fjernes med neglelakkfjerner. Kommentar: tyggis i håret er dagligdags
  • Telefonen ringer alltid når man står der med hendene fulle av deig og kliss. Legg en brødpose ved telefonen. Når den ringer er det bare å stikke hånden inn i posen og ta av røret. Kommentar: det hender at telefonen min ringer når jeg ikke har hendene fulle av deig og kliss også

  • Når man koker ris, øker den tre ganger i volum. 1dl ukokt ris utgjør 3dl kokt ris i volum. Kommentar: kjekt å vite for en hybelkokk
  • Appelsiner er mye lettere å skrelle hvis frukten dyppes i varmt vann umiddelbart før skrellingen. Kommentar: det er snart påske, og på påskefjellet er det ikke mye varmt vann. Ta med termos!
  • Bordtennisballer får seg av og til en bulk. Slipp dem oppi en kasserolle med kokende vann, og de er like fine igjen på et øyeblikk. Kommentar: lurt lurt!!
  • Er du plaget av flass? Da bør du vaske håret i skummet surmelk. Kommentar: hvis jeg måtte velge mellom å lukte surmelk, eller ha flass, tror jeg jeg hadde valgt det siste.

Det er ikke måte på hvor mye denne Marianne-damen vet...så hvis du har et problem er det bare å kontakte meg. Ikke se bort i fra at jeg finner svar i boken min. Jeg har flere interessante bøker.. "Dating på norsk" står også i bokhylla. Den har jeg ikke lest ennå, som dere sikkert skjønner, så tips og råd fra den skal du få en annen dag ;-)




Hilsen Ellen, umotivert, uinspirert, ukonsentrert student

2 kommentarer:

Annikken sa...

Interessant, interessant! Det kan godt være jeg ringer deg opm jeg trenger flere tips ja:)

Hørtes mye nyttigere ut enn å skrive oppgave. Kunnskap som kan komm til nytte, og vil vare livet ut!

Marianne sa...

Hei Ellen.

Måtte smile litt av dine kommentarer til boken: "1001 tips og råd til hus og hjem". Morsomt.

Jeg ble utrolig inspirert av bloggen din. Resultatet ble at jeg gikk i gang med å lage min egen blogg.... og det var ikke så enkelt i første omgang. Hadde så vidt hørt om blogging før jeg leste din. Ungdommen her i huset blogger litt, men damer på 46 burde visst ikke blogge. Ikke hadde de tid til å lære meg noe heller. Fikk beskjeden - les og lær.
Nå har jeg i hvertfall fått meg en blogg, om enn det tok litt tid før jeg fikk det til akkurat som jeg ville.
Bloggen går først og fremst ut på omtale og innhold fra de 3 bøkene jeg til nå har gitt ut. Litt gratis stoff med andre ord. Tips, råd,oppskrifter sanger og dikt. Alt er ikke på plass enda, men det kommer.
Takk for inspirasjonen. Kjempeflotte sider du har.
Håper du stikker innom.

Hilsen
Marianne Berge-Hansen